Pastoraat voor en door iedereen

Pastoraat is herderlijke zorg, In de Bijbel lezen we over de Herder die de kudde liefdevol leidt, verzorgt en beschermt. Dit is een beeld voor hoe God met mensen omgaat. Jezus noemt zichzelf ook de goede Herder. Deze goede Herder neemt het initiatief en zoekt ons op in ons leven van alledag. Zijn liefde gaat zo ver, dat Hij zijn leven voor de schapen geeft.

Wij worden ook geroepen om voor elkaar te zorgen. Perfect zal dat niet gaan, maar met al onze gebreken, worden we toch ingezet. De Heilige Geest wil ons hierin leiden.
Niet alleen de gemeenteleden met een bijzondere opdracht, zoals voorgangers, ouderlingen, bezoekmedewerkers en contactpersonen, maar in de gemeente worden we allemaal geroepen tot omzien naar elkaar. Als gemeenteleden leven we met elkaar mee. Dat kan op allerlei manieren. Denk aan dagelijkse ontmoetingen, gesprekken op huiskringen en clubs, een kaartje sturen, enz. Een bijzondere manier van meeleven met elkaar is ook het gebed voor elkaar: thuis, in de kerkdienst en op de gebedskring.

We hebben allemaal onze (geloofs)vragen, tobben soms over het leven, kampen met ziekte, missen mensen om ons heen of willen gewoon ons verhaal kwijt. Wat is het dan goed om dat met iemand te kunnen delen, iemand die luistert. Misschien vind je het fijn als iemand met en voor je bidt en zo je moeiten of zorgen bij God brengt. Maar ook de mooie dingen in je leven wil je soms graag delen. Spreek mensen daarom gerust aan. We kunnen zoveel voor elkaar betekenen.

Predikanten

De predikanten, ouderlingen, bezoekmedewerkers en contactpersonen werken met elkaar samen in de pastorale zorg. Ds. Coen van Alphen en ds. Anja van Geerenstein hebben elk een wijk waarin zij pastorale zorg verlenen. Je kunt bij hen terecht voor een goed gesprek, als je twijfels of vragen hebt over het geloof, voor zorg rond ziekte en overlijden, maar ook als je trouwplannen hebt of je je kindje wilt laten dopen. Je kunt hen gewoon direct benaderen, maar dat kan ook via de contactpersonen. Hieronder staan de contactgegevens en de wijkverdeling.

Ds. C.D. van Alphen
Singel 1, 3161 BJ Rhoon
tel. 010-2009520
email: cdvanalphen@hotmail.com

Ds. H.J.K. van Geerenstein
Kleidijk 2, 3161HG Rhoon
tel. 010-2009520
email: predikant.maranathakerk@gmail.com

Contactpersonen voor het pastoraat
mw. M. Koster (contactpersoon pastoraat ds. Van Alphen)
Marisstraat 3, 3161DG Rhoon
tel: 06 52261451
e-mail: margreetkoster@hetnet.nl

dhr. C. van Poppel (contactpersoon pastoraat ds. Van Geerenstein)
tel: 06 30048530
e-mail: past.meldpunt.mk@gmail.com

Wijk Noord-West, ds. Anja van Geerenstein
• Rhoon – Noord
• Pernis
• Poortugaal
• Hoogvliet
• Dorpsdijk Rhoon t/m 151 oneven en t/m 120 even
• de wijk ten noorden van de Werkersdijk en Oranje Nassaulaan en ten westen van de Dorpsdijk (de straten: J.Louwerensplein, Julianastraat, Mariastraat, Margrietstraat, Bernhardstraat, Irenestraat, Beatrixstraat, Singel, C.A. Dekkerstraat, Duivelandstraat, Rhodenstraat, Wilhelminastraat, Julianahof, Parallelstraat, Oranje Nassaulaan, Werkersdijk)

Wijk Zuid-Oost, ds. Coen van Alphen
• de overige adressen in Rhoon
• Portland
• Barendrecht
• Rotterdam

De afgelopen jaren zijn er ook pastorale relaties gegroeid tussen gemeenteleden en één van beide predikanten. In die situaties kunt u aangeven of u dezelfde predikant wil houden, waarmee u nu al contact heeft. Dit kunt u doorgeven aan een van de pastorale meldpunten. Pastoraal meldpunt voor de wijk van ds. Coen van Alphen is Margreet Koster en voor de wijk van ds. Anja van Geerenstein Kees van Poppel.

Gemeenteleden die opgenomen zijn in verpleeg- en verzorgingshuizen houden de predikant die zij ook voor het samengaan hadden. Ook als iemand later opgenomen wordt in een verpleeg- of verzorgingshuis houdt deze de predikant die hij/zij thuis al had.

Pastorale ouderlingen

Doelgroepen
In het pastoraat is er een verdeling in doelgroepen. Deze indeling naar leeftijd is nieuw. Voorheen had elke ouderling een wijk in het dorp. Als je ergens over wil praten, vragen hebt, je zorgen maakt of goede ideeën wilt delen dan kun je terecht bij de mensen die hieronder genoemd zijn.

Kinderen 0-15 jaar
Jeanine Vrijhof, 06 14036669