De rijke historie van de Maranathakerk en Dorpskerk

De kerk in Rhoon is er al een tijdje. Al omstreeks 1430 stond er een toren en een deel van de Dorpskerk aan de Dorpsdijk. Vandaag de dag zijn er drie kerkgebouwen in Rhoon, twee protestantse kerken en een rooms-katholieke kerk. Het zijn stuk voor stuk beeldbepalende gebouwen en zijn ieder op hun eigen manier functioneel voor het dorp. De nieuwe protestantse gemeente maakt gebruik van de Dorpskerk en de Maranathakerk aan de Kleidijk.

Dorpskerk

De Dorpskerk, van oorsprong een rooms-katholieke kerk, is sinds 1572 in gebruik door de hervormde gemeente. Het gebouw heeft een uniek interieur waarbij met name het praalgraf van de familie Bentinck met bijbehorende rouwborden in het koor, de preekstoel uit 1650 en de ouderlingenbank niet te missen zijn. De ouderlingenbank is waarschijnlijk aan het eind van de 16e eeuw gemaakt en was oorspronkelijk bedoeld voor de Heer van Rhoon, die in het kasteel ernaast woonde. Bijzonder zijn ook de twee moderne glas-in-loodramen, gemaakt door de bekende kunstenaar Marc Mulders, die de verhalen ‘De Schepping’ en ‘De ark van Noach’ verbeelden.

In 1905 brak er brand uit in de kerktoren. De luidklok uit 1650 smolt door de hitte en ging verloren. Tenslotte mag ook het fraaie orgel, gebouwd in 1972 door de gebr. Van Vulpen uit Utrecht, niet onvermeld blijven. Zoals op de foto’s te zien is, is in de loop van de jaren zowel de buitenkant als het interieur van de kerk veranderd. Bij de restauratie in 1939 kreeg het interieur zijn huidige vorm.

Maranathakerk

Vanaf 1873 had ook de Gereformeerde Kerk, na de afsplitsing van de Hervormde Kerk, een eigen kerkgebouw aan de Rijsdijk. Deze werd al snel te klein en was aan vervanging toe. Op Eerste Kerstdag 1961 vond de eerste kerkdienst plaats in de nieuwe Maranathakerk aan de Kleidijk. De naam ‘Maranatha’ is Aramees en betekent ‘Kom, Heer!’. Het kruis op de toren werd oorspronkelijk groen verlicht. Aan de kerk zijn naast een grote ontmoetingsruimte en diverse zalen, ook een kosterswoning en een predikantswoning gebouwd.

Blikvangers in de kerk zijn twee grote glas-in-loodramen, die beiden werden geschonken bij de oplevering van de kerk. Het ene raam verbeeldt een schijnende zon, die zijn stralen laat vallen op een opengeslagen Bijbel met daarin de tekst: ‘In Uw licht, zien wij het licht’ (Psalm 36). Naast de ingang onder de toren zijn twee kleinere ramen te zien met aan de ene kant de oude gereformeerde kerk, en aan de andere kant de gereformeerde kerk van Pernis, waar door de Rhoonse gereformeerden werd gekerkt toen er nog geen eigen gebouw beschikbaar was. Het tweede glas-in-loodraam verbeeldt zes Bijbelse voorstellingen in kruisvorm. Het orgel werd in 1982 opgeleverd door de firma L.J. Kramer uit Boskoop. Het kerkelijke meubilair op het podium is recent vervangen.